top of page

Thema`s uit het seizoen 2024 & 2025

Voor de presentaties behorend bij de thema`s, klik op link  (toegang alleen voor leden)

NOVEMBER 2024

Thema Abstract 

Docent Jan Meurs

 

De mens wil zich graag kunnen oriënteren op de plek waar hij is, maar ook in beelden en foto’s wil hij graag zoeken naar een referentiekader.

De HORIZON is daarvoor een mooie , referentie, maar net zo vaak geeft de verticaal ( Nieuw woord:de VERTIZON) net zo’n belangrijke oriëntatie.

 

Een abstracte foto is een beeld dat geen relatie heeft met iets wat in de echte wereld bestaat.

Door beelden te creëren die een los verband met de werkelijkheid hebben, kunnen we een idee of gevoel uitdrukken dat losstaat van alledaagse voorwerpen en taferelen.

Skip zichtbare werkelijkheid, geef géén aandacht aan realiteit, locatie, oriëntatie en referentie, inhoud of verhaal.

De opdracht:

Maak een fotografisch beeld, waarin je op zoek gaat naar de ultieme beeldabstractie,

Waarin oriëntatie, referentie en inhoud of verhaal aan de beschouwer wordt overgelaten

OKTOBER 2024

 

gastles van Hans Lok 

Opdracht: Kies een fotograaf waar je een klik mee hebt door je eigen A.I ladenkast te

gebruiken. Maak dan werk waar jouw creatieve werk een echo is van dat van die fotograaf. Geen kopie maar een eigen invulling in 'de geest van'. 

 

Hans Lok

SEPTEMBER 2024

 

Hollen en Stilstaan

Opdracht ‘Hollen en stilstaan’

• Maak een foto waarin je beweging laat zien.

• In de foto is een deel onscherp/bewogen maar ook een deel scherp.

• Hollen en stilstaan in 1 foto.

• Maak de foto op straat / in de openbare ruimte.

Marcel Witte

Link naar foto`s

JUNI 2024

Struinen in tuinen

Tuinen ontstaan niet zomaar, ze worden met veel zorg vorm gegeven.

Net als bij het maken van een foto zie je mensen opgaan in hun tuin momenten.

Tuinen zijn over het algemeen heel groen op gefleurd door verschillende bloemen.

Je moet een tijdje rondstruinen in een tuin om als fotograaf geïnspireerd te raken.

Tenminste, dat is mijn ervaring. Bij de eerste blik door de zoeker zag ik het niet.

Mooie uitdaging voor de fotografen van het fotocafe, dacht ik, die komen met iets!

 

Link naar de foto`s

 

Ton Voermans

MEI 2024 

 

Coffee culture

Je fotografie zal aanzienlijk beter gaan als je met aandacht naar het licht gaat kijken

en kijkt wat het licht doet met je onderwerp, coffee culture in dit geval. Zoals eerder

gezegd fotografie gaat altijd over licht. Het is vooral belangrijk te beseffen WAAR

het licht vandaan komt en HOE het licht het onderwerp aanvliegt en vorm geeft.

Let er vooral op hoe het licht SCHADUWEN creëert of dooft in je onderwerp.

Of het nu een persoon ( Rembrandtlicht) een steegje in de nacht, een ei, een landschap

of koffie is.

Link naar de foto`s

 

Jan Meurs

​APRIL 2024

Beyond Cliché

 

​​Een cliché wordt natuurlijk nooit zomaar een cliché, het ontstaat doordat 'iedereen'

het mooi vindt en wil proberen. Het is dus zeker niet erg als je zelf ook eens

dergelijke foto's gemaakt hebt. Wil je echter boven de massa uitsteken, dan moet je

deze clichés zeker vermijden. Wat kun je aanpassen, zodat je cliché plotseling in een

nieuw licht komt te staan.

  • Toerisme

  • Onderwerp (rode roos, tulpen, lammetjes…)

  • Fototechniek

  • Beeldspraak 

Link naar de foto`s

Sophie Terluin

MAART 2024

Bomen en struiken

De gedachte is dat de fotograaf nog altijd geïnspireerd of zeker beïnvloed is door

schilderkunst en andere grafische technieken. Bij de beschouwing en bespreking

van foto’s hebben we het over de compositie, licht en kleur, perspectief en andere

zaken waarbij je al snel refereert aan de schilderkunst. Nu leek het mij wel eens een

aardig idee om een reproductie van een landschap te maken, en vervolgens te kijken of je als fotograaf aan die schilderkunstige zaken kan ontsnappen of dat er door de digitale technieken nog iets aan toe te voegen is. Het lijkt mij een leuk spel om daar mee je fotografische vaardigheden te onderzoeken en te verdiepen.

​​

 

Ton Voermans

Link naar de foto`s

FEBRUARI  2024

Dag & nacht

Door de SLUITERTIJD te variëren kunnen we de beweging BEVRIEZEN of VERVAGEN

Door het DIAFRAGMA aan te passen kunnen we de SCHERPTEDIEPTE variëren. Door

de ISO te wijzigen kunnen we de KORREL/RUIS beïnvloeden, maar ook het contrast.  

Door de SCHERPSTELLING te wijzigen bepaald de fotograaf welk onderdeel van het

beeld ”IN FOCUS” is. We kunnen met de instelling van sluitertijd, diafragma en iso

instelling ook bepalen  hoe donker of lichter het beeld wordt.  Op die manier zouden

we van de dag nacht kunnen maken en van de nacht dag! Maak de nachtfoto overdag

als het licht is, maak de dagfoto als het donker is 

Jan Meurs

Link naar de foto`s

 

JANUARI 2024

Ten voeten uit / the cover

Editorial fotografie is fotografie zoals het in een tijdschrift geplaatst zou kunnen worden. Mooie foto’s, die eerder kunstzinnig zijn dan commercieel. Het doel is niet om een product te verkopen, maar om een verhaal te vertellen op een manier dat prettig wegkijkt. Veel foto’s worden beter wanneer je ze wat strakker kadert en onnodige ballast wegsnijdt. Door strakker te kaderen worden de ogen in verhouding groter, en die zijn meestal het belangrijkste onderdeel van een portret. 

 

Link naar de foto`s

 

Sophie Terluin & Mariska van der Kogel

bottom of page